top of page

Team Gyldenrygg skaper gylne øyeblikk i skolen og på sykehus

Vi har gleden av å introdusere vårt nyeste medlem i Dyreassisterte Tjenetser (DAI-klubben), en dyktig og lidenskapelig terapihundfører med en solid bakgrunn i dyreassisterte tiltak. Med en sterk overbevisning om dyreassisterte intervensjoners verdi, har hun vært en pioner i Sør-Norge, og hennes arbeid har allerede hatt betydelig positiv innvirkning på både skoler og sykehus.


Bakgrunn og Motiv

"Da jeg tok terapihundutdannelsen gjennom Den Norske Terapihundskolen fant jeg fort ut at det var flere som brant for dette. Det er godt å ha noen å kunne diskutere ting med, få ideer av/med samt dele erfaringer med. Jeg har lenge vært alene om dette i sør, og jeg er så takknemlig for at miljøet bare vokser og vokser. Jeg heier virkelig på alle som tenker i denne retningen."


Hennes motivasjon for å delta i DATi-miljøet kommer fra et ønske om å bygge et nettverk av likesinnede som deler samme lidenskap og engasjement for dyreassisterte intervensjoner.



Tilbud og Tjenester

Hun tilbyr en rekke tjenester med sine terapihunder, Karma, Aiva og Charm. Hennes faste arbeid inkluderer samarbeid med skole og sykehus, samt kurs hvor ekvipasjer blant annet kan lære om dyreassisterte intervensjoner. I tillegg tilbyr hun privattimer, spesielt rettet mot barn med hundefobi. Hun holder også diverse hundekurs, og hjelper andre med sin egen hund enten det er atferdsrelatert, konkurranserettet eller det å ha en fungerende familiehund. 


"Jeg jobber fast i skolen og på sykehuset sammen med hundene mine Karma, Aiva og Charm. I tillegg holder jeg blant annet et kurs som kalles 'terapihunden' hvor ekvipasjer kommer for å bli bedre kjent med hva vi holder på med og hva man bør tenke på når man ønsker å trene opp egen hund. Jeg tilbyr også privattimer og kurs. Jeg har hatt en del timer som blant annet omhandler barn med fobi for hund. Da bruker jeg egne hunder i jobben, med blant annet eksponeringsterapi."




Lurer du på når neste kurs for utdanningv terapihund, skolehund og besøkshund er? LES HER


Kundetilpasning og Samarbeid

Hennes kunder inkluderer skoleelever fra 1. til 10. klasse og pasienter på sykehus. Arbeidet er preget av tett samarbeid med lærere og helsepersonell for å tilpasse intervensjonene til de spesifikke behovene til hver enkelt bruker.


"Jeg samarbeider tett med kontaktlærere, sosiallærer og spesiallærer for å finne ut av hvordan jeg og hundene kan hjelpe eleven for å nå et felles mål. På sykehuset er målet vårt å gi barn/familie en positiv opplevelse. Vi har tett dialog med sykepleiere/leger både før og etter hver intervensjon. Gjelder det private oppdrag, er jeg alltid i tett dialog med foresatte.  Alt dokumenteres og evalueres."


Terapihundene og Deres Rolle

Med sine fire hunder, hvorav tre er utdannet terapihunder, integreres de sømløst i ulike aktiviteter og programmer.


"Jeg har 4 hunder, hvorav 3 av dem er utdannet terapihunder gjennom Den Norske Terapihundskolen. De utdannede er to golden retrievere av jaktlinjer på 5 og 9 år, og en kongepuddel på 8 år. Den siste er en border collie på 2 år, han har foreløpig bare tatt egnethetstesten. De er med på alle aktiviteter som skjer, enten det er å lese, skrive, regne, male, samtale, trikse osv. Jeg snakker også mye 'gjennom' dem, og menneskeliggjør dem. Hundene er et bindeledd mellom meg og brukeren."



Fordeler og Effekter

Effektene av hennes arbeid er mange og varierte, med betydelige forbedringer i både læring og trivsel blant brukerne.


"Det er vanskelig og bare skrive litt her! Kort sagt, man ser enorme effekter. Enten det gjelder glede, motivasjon, det sosiale, det motoriske osv. Hundene gjør at elevene på skolen elsker fagene, de gleder seg til hver leseøkt, regneøkt, spilløkt o.l. Hundene er på en eller annen måte alltid delaktig i det man gjør. På sykehuset sier leger og sykepleiere at pasientene stråler etter intervensjonen. Smilet varer lenge, og praten går. De har enda mer positivt å si om sykehusoppholdet. Hunden gir på sykehuset ikke bare glede til barnet/pasienten, men hele familien."


Kundebase og Nettverksbygging

Hun har bygget en bred kundebase gjennom skolene, sykehusene og private oppdrag, ved å være proaktiv og engasjert i å spre informasjon og skape kontakter.


"Jeg driver firma, og får mange kontakter via blant annet via nettsider (Instagram, hjemmeside, Facebook). Jeg har også stått på for å snakke om dette på skolen, booket møter med ledelser osv. Jeg startet på en skole med å spørre om jeg kunne gå i gang med en forskningsoppgave. Dette gav de tillatelse til, og de fant en elev til meg. Jeg jobbet et år med forskningen min, og deretter har det bare blitt flere og flere timer."


Suksesshistorier og Resultater

En av hennes mest rørende suksesshistorier involverer en elev som var svært innesluttet, men som etter å ha jobbet med terapihunden Karma, utviklet en sterk tilknytning.


"En elev jeg jobbet med har vært svært innesluttet, og ikke interessert i sosial kontakt. Vi jobbet sammen (2 timer i uken) gjennom et semester. Da sommerferien kom, sa eleven: 'Hvor mange uker må jeg være uten bestevennen min?' Eleven snakket da om Karma. Tårene mine mildt sagt trillet!"

Måling av Suksess

Suksessen av hennes tiltak måles gjennom kontinuerlig dialog og evaluering med alle involverte parter, samt konkrete forbedringer i elevers prestasjoner og trivsel.


"Ved å ha en god dialog med hjemmet, kontaktlærere, spesiallærere og andre relevante personer kan vi også få en vurdering på arbeid som blir gjort. Jeg loggfører timer og evaluerer både før, underveis og etter. På skolen ser vi resultat også ved bruk av f.eks. kartleggingsprøver. Elever som har hatt skolevegring, gleder seg plutselig til skolen, elever som strevde å lese plutselig elsket å lese. En elev sa 'jeg er glad jeg har dysleksi, for da kan jeg lese for hundene'.


Vi er stolte av å ha et så dedikert og kompetent medlem i DAI-klubben, som viser hvordan dyreassisterte intervensjoner kan forandre liv.







Comments


bottom of page