Skolevegring er et økende problem som rammer både barn, foreldre og skoler. Mange barn strever med å møte opp til skoledagen, og årsakene kan variere fra reell frykt til angst. Forskning viser at alternative tiltak som en skolehund kan ha positiv effekt på barn som opplever skolevegring.
Skolevegring – En kompleks utfordring
Vi ser dessverre stadig at skoler pålegger foreldre å tvinge barnet tilbake i skolen, uten grundig kartlegging av hva som er årsaken til vegringen. Ikke fordi de nødvendigvis «tar lett» på det, men fordi kompetansen ikke er god nok.
I mange tilfeller handler skolevegring om frykt eller angst – og det er viktig å forstå forskjellen:
➡️ Frykt: Oppstår når barnet er i reell fare, for eksempel ved mobbing eller trusler.
➡️ Angst: Oppstår når barnet opplever en antatt fare, for eksempel redsel for at noe skal skje med en forelder mens de er på skolen.

Skolevegring på grunn av reell frykt
Hva skjer med relasjonen til en lærer eller forelder når barnet blir mobbet, truet eller ekskludert i skolen (reell frykt) – og likevel blir presset til å komme tilbake?
Svaret er at de voksne river relasjonen i fillebiter. Når barnet stadig blir dyttet tilbake i fare, blir barnet desperat og må lære seg å beskytte seg selv. Tilliten til lærere og foreldrene forsvinner.
Skolevegring på grunn av angst
Hvordan hjelpe et barn som nekter å gå på skolen, fordi det for eksempel er redd for at mamma skal dø (antatt fare)? Mor kan ha hatt kreft, og sykdommen har trigget angst for at hun skal gå bort mens barnet er på skolen. Enten du presser barnet til å gå på skolen eller lar barnet være hjemme med mamma, vil ikke angsten forsvinne. Og skolevegringen fortsetter.
I begge tilfeller er det avgjørende å møte barnets opplevelser med forståelse og tilrettelagte tiltak. En av de nyere og mer innovative tilnærmingene til å hjelpe barn tilbake til skolen er bruk av skolehund.
Hvordan kan en skolehund hjelpe?
En skolehund kan være et verdifull ressurs for å skape trygghet og motivasjon hos barn som strever med skolevegring. Her er noen av fordelene:
🐾 Reduserer stress og angst: Samvær med dyr har en dokumentert beroligende effekt. En skolehund kan hjelpe barnet med å føle seg tryggere og mer avslappet.
🐾 Motiverer til oppmøte: For mange barn kan vissheten om at en hund venter på dem på skolen gi dem mot til å møte opp.
🐾 Trygge pauser: Når skolehverdagen blir overveldende, kan barnet få en pause sammen med hunden.
🐾 Bygger sosiale brobyggere: En skolehund kan fungere som en samtalestarter og hjelpe barn med å bygge relasjoner til medelever.
Bli med på treningssamling for skolehunder 15.-16. mars
Ønsker du å lære hvordan du kan bruke hunden din som en ressurs i skole eller i arbeid med barn? På vår treningssamling 15.-16. mars får du:
✅ Praktisk trening med egen hund
✅ Teoretisk innføring i hundens rolle i hundeassisterte tiltak
✅ Veiledning fra erfarne instruktører
Samlingen passer for både nybegynnere og de med erfaring, og gir et solid grunnlag for å starte eller videreutvikle arbeidet med hund i pedagogiske miljøer.
Hvordan melder du deg på?
For mer informasjon og påmelding, ta kontakt via vår nettside eller send en e-post til kathrine@dyreassistertetjenester.no.
Ikke gå glipp av denne unike muligheten til å gjøre en forskjell for barn som trenger det mest – vi gleder oss til å se deg og din hund på treningssamlingen!
Bli med og gjør en forskjell – én pote om gangen!
Comentários