Når Haugen skole plutselig mistet skolehunden Ludde, hunden som hadde vært en viktig del av skolens aktivitetstilbud, sto de overfor en usikker fremtid om de fant en erstatter slik at tiltaket kunne fortsette. Derfor var gleden stor da teamet fra Nordre Aker skole, bestående av Bob og hans eier Renathe Vines, takket ja til å videreføre arbeidet for Dyreassisterte Tjenester. Teamet har lang erfaring med DATi (Dyreassistert Tiltak) og ser nå frem til å utvide sin innsats til Haugen skole.
Hvorfor valgte dere å takke ja til dette oppdraget?
Da jeg ble kontaktet av Kathrine i Dyreassisterte Tjenester og informert om Luddes plutselige bortgang, og hvordan det truet Haugen skoles dyreassisterte aktivitet, følte jeg sterkt at jeg ville bidra til at dette viktige arbeidet kunne fortsette også dette skoleåret. Bob og jeg jobber vanligvis ved Nordre Aker skole, men vi har også kapasitet til å ta oppdrag utenfor vår egen hjemskole, både på dagtid og kveldstid. Å kunne utvide til Haugen skole gir oss muligheten til å bidra med vår erfaring og samtidig oppleve nye utfordringer i en annen setting, sier Renathe.
Et verdifullt nettverk i utfordrende tider
Kathrine von Tangen, daglig leder i Dyreassisterte Tjenester, understreker viktigheten av å være en del av et nettverk som DATi Klubben, spesielt i utfordrende situasjoner som denne.
"Fordelen med å være medlem av et nettverk som DATi Klubben, er nettopp å ha støtte i slike utfordringer. Ved akutt sykdom eller andre uforutsette hendelser finnes det flere fantastiske team som kan stille som vikarer eller overta prosjekter, sier Kathrine."
Dette nettverket bidrar til at skolene kan opprettholde sine tilbud, selv når uforutsette hendelser inntreffer.
Renathe, hva ser dere mest frem til med dette oppdraget?
Vi ser frem til å bli kjent med både elever og lærere ved Haugen skole. Vår tilnærming er alltid å forme aktivitetene ut fra elevenes individuelle interesser og behov, noe som gir oss muligheten til å være kreative og tilpasse oss for å skape gode opplevelser for hver enkelt elev. Gjennom dette oppdraget håper vi å kunne utvikle nye triks og aktiviteter som gir en bred variasjon av muligheter, og som kan være med på å berike elevenes hverdag.
Hvordan jobber du og Bob som team?
Vår hovedstrategi er å bruke elevenes nysgjerrighet og interesse for hunder som inngang til å bygge relasjoner. Bob møter elevene uten å dømme eller stille krav, noe som ofte gjør at elevene føler seg mindre presset. Bob er en kosete mellompuddel med bamseklipp, og hans sosiale og kjærlige natur gjør at han raskt skaper positive opplevelser for elevene.
Å ha en hund til stede gir et felles fokus og skaper et naturlig fellesskap mellom elever og lærere. Bob kan bidra til å skape positive avbrekk i hverdagen, bedre humør og gi elevene mulighet til å bruke språk og kroppsspråk aktivt. Vi tilrettelegger aktivitetene slik at elevene opplever glede og mestring, enten det er gjennom kos, lek eller mer strukturerte øvelser.
Hva vil dere fokusere på under sesjonene?
Under sesjonene er vårt hovedfokus å fremme god psykisk og fysisk helse. Gjennom samhandling med Bob, legger vi til rette for øvelser som utvikler elevenes sanseerfaringer, kommunikasjonsferdigheter og sosiale samspillsferdigheter. Hver økt er nøye planlagt for å gi elevene mestringsopplevelser, og vi tilpasser aktivitetene basert på elevenes behov og dagsform.
Hvorfor valgte du å starte med dyreassistert intervensjon?
Jeg har i flere år jobbet som spesialpedagog ved Nordre Aker skole, hvor vi gir et tilbud til elever som er innlagte ved Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling på Oslo universitetssykehus. Gjennom dette arbeidet så jeg hvor stor betydning dyr kan ha i møte med elever som ofte har hatt gjentatte negative erfaringer med skolen. Jeg ble inspirert av mine kolleger, Ingrid Hesjadalen og Camilla Høst, og bestemte meg for å finne en trygg, sosial og robust hund som kunne bli en del av vårt DAI-team.
Sammen med Bob har vi skapt et tilpasset opplegg der hunden er med på å reetablere en trygg skoleramme. Vi jobber med å inkludere elevene gradvis, gjennom faste rutiner og en strukturert tilnærming. Bob hjelper elevene med å utvikle ferdigheter som tilstedeværelse, koordinasjon, impulskontroll og økt selvfølelse. Samspillet med Bob blir etter hvert et viktig trygghetsskapende element som støtter elevene i overganger og nye situasjoner.
Et viktig bidrag til elevenes hverdag
Dyreassistert tiltak har vist seg å være et verdifullt verktøy for å skape positive mestringsopplevelser og relasjoner mellom elever og lærere. Ved Haugen skole håper Bob og jeg å bidra til en inkluderende og trygg læringsarena, der hver elev kan oppleve glede, mestring og utvikling gjennom samhandling med hund. Vi ser frem til å starte dette nye kapittelet sammen med Haugen skole!
Til minne om Ludde
Kjære Ludde, vår fantastiske terapihund. Du gjorde en forskjell overalt hvor du gikk, enten det var hos barnevernet, på universiteter eller i skolene. Din varme og trøst hjalp så mange, og du lyste opp dagene for både barn og voksne. Med din rolige tilstedeværelse og logrende hale, spredte du glede og trygghet til alle som møtte deg. Takk for alle de fine øyeblikkene, Ludde. Vi vil savne deg veldig! <3
Comments