Ludde, Skolehunden som Beriker Elevenes Læring
- Dyreassisterte Tjenester
- 31. okt. 2023
- 3 min lesing
Haugen skole har tatt et spennende skritt for å berike undervisningen for sine elever ved å introdusere Ludde, en vennlig og samarbeidsvillig hund, som en integrert del av skoledagen. Dette tiltaket har vist seg å være utrolig verdifullt, spesielt for elever med spesielle behov, da det skaper morsomme sanseopplevelser, fremmer samhandling og gir en positiv læringsatmosfære.
"Jeg synes det er flott at Haugen skole velger å satse på hund som et bidrag til å skape sanseopplevelser og hverdagsopplevelser for elevene," sier hundefører Kjerstin Granby.
Haugen skole er en barneskole som ligger nordøst i Groruddalen. Skolen legger stor vekt på den enkeltes elev opplæring for å få best mulig resultat.
Nå har de inngått et samarbeid med Dyreassisterte Tjenester der terapihunde Ludde kommer fast på fredager på avdeling Toppen igjennom hele høst- og vårsemesteret.

Avdeling Toppen er en spesialavdeling under Haugen skole og består av tre avdelinger med 8 elever.
Skoledagen med Ludde er nøye planlagt for å sikre at alle barna har en trygg og givende opplevelse. Barna kommer i grupper på 2 og tilbringer omtrent 20 minutter sammen med Ludde i et eget rom. Kjerstin samarbeider med de ansatte å finne øvelser og aktivitet med Ludde som passer til den enkelte gruppe. De har en fast rutiner der barna hilser på Ludde og de som syns det er greit koser litt med ham.

"Det er givende å få være med på å gi disse barna positive opplevelser med dyr og det er spennende å følge med på utviklingen av samhandling mellom barna og hunden. Noen blir mindre redde for hund, og noen viser stor glede over å være sammen med hunden."
En øvelse mange har syntes har vært gøy er å kaste en rottebamse som Ludde putter oppi en håv som barnet holder. Dette er en fin øvelse der Ludde ikke trenger å komme helt nær de som er skeptiske. Øvelsen skaper ofte gledesutrykk hos barna, forklarer Kjerstin.
"Deretter gjør vi en søkeøvelse der barna gjemmer godbiter som Ludde skal finne. De som vil kan legge godbiter på kroppen. Da er det ekstra spennende når Ludde skal søke etter dem. Søkeøvelsen er fin for alle uansett om de er skeptisk til hund eller ikke da de selv kan bestemme hvor mye nærkontakt de vil ha med ham."

Aktivitetene varierer fra dag til dag, og inkluderer alt fra enkle kommandoer til Ludde, lekeaktiviteter, og til og med enkle hinderløyper.
"Vi legger opp til øvelser og kontakt slik at det skal passe også for de barna som er skeptiske til hund," legger Kjerstin til. "Noen er fornøyde med bare å observere, å klappe litt eller å samhandle med ham uten at han kommer for nær."
Før og etter skoledagen tar Ludde og hundefører Kjerstin seg tid til å gå på turer. Dette gir Ludde muligheten til å bruke litt energi, gjøre fra seg og avreagere, forklarer Kjerstin.

Ludde har vist seg som den perfekte hunden for denne oppgaven. Ludde har et vennlig og bamselignende utseende som gjør ham ekstra tiltrekkende for barna, og hans rolige natur gjør ham til en ideell følgesvenn i skolen.
"Ludde er innstilt på å hilse på alle han møter, noe som gjør ham tilgjengelig for alle barna. Han er også en svært samarbeidsvillig hund og gjør sitt beste for å følge med på øvelsene og triksene, selv om kommandoene kanskje ikke blir gitt akkurat som han er vant til."
På Haugen skole har Ludde blitt en verdifull ressurs for både elevene og skolemiljøet. Gjennom hans tilstedeværelse har barna fått en unik mulighet til å lære, vokse og utvikle seg på en måte som ikke er mulig uten en kjærlig og forståelsesfull skolehund som Ludde. Haugen skole er virkelig et sted hvor kjærlighet til dyr og pedagogisk innovasjon går hånd i hånd for å gi elevene en rikere og mer positiv skoleopplevelse
Comments