Månedens medlem i DATi Klubben: Stine Kristensen
- Dyreassisterte Tjenester

- for 6 døgn siden
- 3 min lesing
-En miljøterapeut med hundene som medspillere i barns læring
I et eget rom på en barneskole på Vestlandet, sitter en portugisisk vannhund og følger nøye med. Ved siden av ham sitter en elev med boka godt plantet i hendene. Hundens rolige nærvær gjør noe med atmosfæren. Dette er en helt vanlig arbeidsdag for Stine Kristensen, månedens medlem i DATi Klubben.
En allsidig fagperson
Stine har mastergrad i barnevern, videreutdanning i spesialpedagogikk og kurs innen dyreassisterte intervensjoner. Yrkeserfaringen hennes spenner fra barnehage og barnevern til arbeid med personer med psykisk utviklingshemming. De siste seks årene har hun arbeidet som miljøterapeut i barneskole – og det er her hun for alvor har sett hvordan dyr kan gjøre en forskjell.

«Det å implementere dyr i arbeid med mennesker i ulike situasjoner håper og tror jeg er kommet for å bli,» sier hun.
Et liv med dyr
Interessen for dyrevelferd og relasjonen mellom dyr og mennesker går langt tilbake. Oppveksten var fylt av dyr – katt hjemme, men også hest, høner, lam og kaniner like utenfor døren. Da familien fikk sin første hund, var Stine bare 12–13 år. Det var også da hun hørte om terapihunder for første gang. Inntrykket ble værende.
«Jeg lærte tidlig at hvert dyr har sin egen personlighet. Den kontakten de skaper, er helt spesiell.»
Siden den gang har hunder vært en naturlig del av livet. Siden 90-tallet har hun trent hund innen alt fra redning og ettersøk til agility og lydighet. Hun er i dag utdannet hundetrener, instruktør og atferdskonsulent.

Pelle og Simba – kollegaer med poter
Hjelperne i hverdagen er Pelle og Simba, to portugisiske vannhunder med forskjellig uttrykk, men samme arbeidsmoral.
Pelle, født i 2020, er den energiske, glade og barnesøkende hunden. På skolen er han et viktig trivselstiltak og en støttespiller for elever som trenger litt ekstra trygghet, støtte – eller motivasjon til å lese.
Simba, to år yngre, er den mykere typen. Han søker gjerne nærkontakt, legger seg tett inntil og har allerede blitt en favoritt blant mange elever. Hans engasjement gjør ham spesielt godt egnet til aktiviteter der elevene får delta fysisk eller bruke humor og lek i læringen.
Begge hundene har blitt en integrert del av miljøet, ikke bare blant elevene.
«Jeg opplever at kollegaene mine også setter pris på hundene. Bare det å ha dem til stede bidrar til et roligere og mer inkluderende arbeidsmiljø», forteller Kristensen.

Effekten i skolehverdagen
Bruken av hund i skolen har vist seg å være et kraftfullt verktøy. En hund skaper umiddelbart et annet fokus – et felles punkt å se på, noe som gjør det lettere for mange barn å åpne opp.
«Hunder er ikke-dømmende. De gir trygghet. Det blir et møte side ved side, ikke bare ansikt til ansikt», forklarer hun.
Pelle og Simba brukes både i forebyggende arbeid og i støtte til elever med særskilte behov. De deltar i relasjonsbygging, sosial trening, lesing og andre læringsaktiviteter. Noen ganger fungerer de bare som en stille støtte i rommet – noe som ofte er nok.
En del av et faglig fellesskap
Stine jobber i dag fulltid på skole, men håper å videreutvikle tiltak med hund i fremtiden. Derfor meldte hun seg også inn i DATi Klubben.

"Jeg ønsker å være en del av et nettverk der man deler erfaringer, forskning, råd – og der man heier på hverandre. Det er så viktig med et fellesskap hvor vi løfter hverandre opp og står sammen om det vi tror på."
Les mer om dem her: https://www.dyreassistertetjenester.no/stine-kristensen
FØLG DEM PÅ INSTAGRAM















Kommentarer