Skrevet av: Henriette Ødegård
Nå har jeg vært så heldig å få være to uker i praksis i Dyreassisterte Tjenester. Gjennom praksisperioden har jeg truffet fire ulike team, som på ulike måter jobber med dyreassistert terapi. Teamene har hatt ulike fokusområder, og det har bidratt til å gi meg en unik erfaring. Grunnen til at jeg er i praksis er fordi jeg tar et valgfag som heter “Antrozoologi og grønne utdannings-, helse- og velferdstjenester”. Fokuset skal være rettet mot hvordan ulike tjenester og personer arbeider med dyr inn i miljøterapien.

Første dagen i praksis møtte jeg Kathrine og Santino for første gang. Santino er en engelsk setter, som er utdannet terapihund. Hjemme i Kristiansand har vi to engelsksettere som brukes til jakt, og overraskelsen var stor da jeg ble presentert for en engelsk setter som kunne være noe annet enn jakthund. Santino var rolig, kontrollert og kjærlig. For meg var det ekstra fint å se hvordan Santino og Kathrine trente sammen. Spesielt når Kathrine viste hvordan hun brukte Santino i intervensjoner med ungdom som trengte å føle mestring.
Videre fikk jeg treffe Kjerstin og hennes australske cobberdog, Ludde. De skulle være på Høyskolen i Kristiania, for å treffe studenter som av ulike grunner var i behov for litt pelsterapi. Det fineste med å få være med Ludde og Kjerstin var å observere hvordan de to jobbet som et team, og styrket hverandre inn i gruppene med studenter.
Etter treffet med Kjerstin og Ludde, var det videre til Villa Skaar Vestfossen for å følge Øystein og Bonus en arbeidsdag. Her fikk jeg lære masse om høner og akvarium, og i tillegg fikk jeg se et fantastisk samspill mellom Øystein og Bonus. Øystein hadde en helt unik måte å kommunisere med Bonus på, og det var en tydelig trygg relasjon mellom de to. Bonus var noe rebelsk til tider, fordi han fortsatt er ungdom. Øystein lærte meg mye om god hundeoppdragelse, og derav hva man ikke bør gjøre når man har en valp/ungdom. Det jeg tar med meg videre fra denne dagen, er at dyrevelferd skal veie tyngst i alle avgjørelser man tar knyttet til dyr. I tillegg kan høner og akvarium ha magiske effekter på mennesker som av ulike grunner trenger å roe seg ned.
Les mer om mine erfaringer på Villa Skaar her.

Kathrine har nevnt terapihuskyene for meg flere ganger, og endelig fikk jeg treffe en av dem på HFSU. Anna og en av huskyen hennes, Marve, tok meg godt imot. Marve hoppet opp i sofaen jeg satt i, og ga meg både klemmer og kyss. Jeg fikk en god samtale med Anna om hvordan hun bruker huskyene hennes til terapi for ungdom. Etterpå traff vi mange studenter, og Marve var like energisk i alle gruppene. Det viktigste jeg tar med meg fra dette møtet, var hvordan hundeterapi kan gi motivasjon, mestring og håp for ungdom som strever.
Sist, men ikke minst, fikk jeg treffe Nina og hennes basset hound Bosse. Bosse hadde hvilepuls, og tok livet med ro. Det var flere studentgrupper å treffe denne dagen, og Bosse virket trygg og rolig med alle. Studentene ga tilbakemeldinger om at det var godt å se at Bosse var så rolig, det gjorde noe med dem også.
Noen av studentene kom innom på “drop-in”, da de hadde sett bilde av Bosse nede på skjermene. “Vi er midt i eksamen nå, men vi måtte bare ta en pause og treffe på Bosse. Det er akkurat hva vi trenger akkurat nå”. Den viktigste lærdommen fra dette møtet var at Bosse med sin rolige tilstedeværelse, ikke bare skapte en pause i eksamensstresset, men også tilførte en følelse av indre ro og trivsel for studentene. Bosse ble dermed ikke bare en kilde til avkobling, men en verdifull ressurs for å fremme studentenes mentale velvære og fokus under pressende eksamensperioder.
Alt i alt sitter jeg igjen med mye inspirasjon og lærdom som skal tas med videre inn i arbeidet mitt som barnevernspedagog. Tusen takk til alle jeg har fått følge, og for at dere har delt av deres kunnskap og kompetanse for å gi meg en lærerik praksisperiode. Dyreassisterte Tjenester anbefales til alle studenter som ønsker en praksis fylt med variasjon, lærdom og inspirasjon knyttet til dyreassistert terapi.
Hilsen Henriette Ødegård

Comments